Dogsview.nl

Periphial visie

Boeken / Coaching

Periphial visie

Dogsview.nl

 

Periphial visie

Ik wil dieper ingaan over wat de periphial visie precies inhoudt.

Periphial visie gaat over hoe je als mens naar de wereld(hond) kijkt, Je conditionering. Dit geldt overigens ook hoe de hond deze wereld inkijkt.

Hoe kan je Periphial visie je helpen in de omgang met jouw hond, om jouw hond nog beter te kunnen begeleiden?

De wijze van omgang met je hond ligt bij jou als hondeneigenaar, daarom coach ik de hondeneigenaren online.

Werk je met mij?

Parasympathisch zenuwstelsel

De Nervus Vagus:
De verbinding tussen onze darmen en onze hersenen
Niet voor niets wordt onze intuïtie ook ons buikgevoel genoemd. In onze buik zit namelijk ons tweede brein, de zetel van onze emoties.
Het parasympathische deel bevordert de assimilatie. Bij assimilatie worden de biologische stoffen gevormd waaruit de lichaamsweefsels bestaan. Het andere deel van het autonome zenuwstelsel is het orthosympathische zenuwstelsel, dat het lichaam voorbereidt op de vecht-of-vluchtreactie.
Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt voor rust en herstel na een actie. Voor een goede gezondheid dienen het sympatisch zenuwstelsel en het parasympatisch zenuwstelsel in balans te zijn.

Werk je met mij?

Werk je met mij?

Dogsview.nl

Onbewuste versus bewust gedrag

Het onbewuste brein heeft een ongekende capaciteit: Het onbewuste brein coördineert en controleert o.a. de stofwisseling en het immuunsysteem. Ook houdt het onze lichaamstemperatuur op peil, laat ons hart kloppen en regelt de spijsvertering. Daarnaast speelt het onbewuste brein ook een grote rol in de psyche en emoties. Ons onbewuste brein geeft toegang tot al onze ervaringen, ook al herinneren we ze niet meer.

95% van onze gedragingen en overtuigingen voortkomen uit ons onder-bewustzijn. Slechts 5% is bewust gestuurd (vanuit ons denken). Gestuurd door gewoontes, overtuigingen en ervaringen.

Wat wij werkelijk, diep van binnen over onszelf en de anderen geloven stuurt ons gedrag aan. Dat is niet altijd op een behulpzame manier. Gedachten als: ‘Ik ben niet goed genoeg’, ‘Ik kan dat niet’, ‘Ze hebben iets tegen mij’,Ik hoor er niet bij’, ‘Wat gaan de mensen wel niet van me denken’, ‘Ik moet hard werken om gelukkig te zijn’, Enz, brengen ons in stress. Hierdoor staan we onszelf in de weg. We reageren niet zoals we graag willen, of doen dingen die we eigenlijk niet willen. Onze automatische piloot neemt het dan over.

Bewust v.s. onbewust gedrag

Een emotie is meestal van korte duur. Mensen blijven in een onvermogende stemming omdat ze in gedachten de situatie blijven herbeleven. Zo kom je in een cirkel waarin stemming langer aanhoudt.

Aangezien het brein geen verschil kent tussen echt en ingebeeld (het is altijd jouw beeld van de wereld en jouw realiteit) vindt er als het ware continue een herbeleving plaats en blijf je in deze stemming zitten. Daarnaast zorgt voor herhaaldelijk gedrag voor automatisering in het brein. Als je maar vaak genoeg een achtbaan associeert met een angststemming (en daarbij een bepaalde focus, fysiologie en taal hanteert) zal deze verbinding in het brein steeds sterker en zelfs automatisch worden. M.a.w. zonder dat je nog bewust ben van wat je doet zal een achtbaan tot vermijding leiden. Mensen met een depressie blijven vaak weken in een bepaalde belemmerende stemming.

De kunst is dus om bewust te worden van een stemming en indien deze je niet richting je doel helpt in een oogwenk te veranderen in een meer vermogende en helpende stemming

Als je gedrag onderverdeelt in bewust- (5%) en onbewust (95%) gedrag en stemmingen onderverdeelt in belemmerend en helpend onstaat het volgende kwadrant.

Multi-Focus

Multifocus:

De kracht van verbinding

MULTIFOCUS gaat uit van zes manieren van kijken die elk als metafoor een kleur hebben:
  • Wit = objectief,
  • Rood = subjectief,
  • Groen = creatief,
  • Blauw = analytisch,
  • Geel = positief
  • Zwart = kritisch.
  • Elke focus kent zijn eigen rol: de onderzoeker (wit), de verbinder (rood), de criticus (zwart), de ondernemer (geel), de vernieuwer (groen) en de analyticus (blauw). Elke rol kent zijn eigen (gekleurde) waarden, kwaliteiten, overtuigingen en vaardigheden (gebaseerd op de Logische Niveaus van Leren van Bateson en Dilts).  In de praktijk blijkt dat mensen meestal twee of maximaal drie focussen op de voorgrond hebben staan. MULTIFOCUS geeft je inzicht in je eigen wijze van kijken én biedt een praktisch handvat in de communicatie met anderen.  Als je de kunst verstaat om open te staan voor de zienswijze van de ander en de bereidheid hebt om van zienswijze (focus) te veranderen, dan versta je de kunst van “multifocussen” en dat is Goud waard.

Werk je met mij?

Dogsview.nl

Flow

Wat is Flow?

“Go with the flow” is inmiddels een gevleugelde uitspraak, maar is van origine afkomstig van de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Hij is één van de grondleggers van de zogenoemde positieve psychologie.

Mihaly Csikszentmihalyi omschrijft dat mensen het gelukkigst zijn, wanneer ze in staat van opperste concentratie zijn en daardoor volledig opgaan in de activiteit of handeling die ze uitvoeren. Deze “flow” is identiek aan het gevoel van “in the zone” of “in the groove” zijn.

Flow model

In het flow model wordt de emotionele toestand weergegeven, waarin iemand zich kan bevinden gedurende het uitvoeren van een taak of activiteit. Dit gebeurt aan de hand van de twee wegingsfactoren “uitdaging” (challenge level) en “vaardigheid” (skill level), die tegen elkaar worden uitgezet. Vanuit het Flow model omschrijft hij acht emotionele gemoedstoestanden waarin iemand kan verkeren:

Passiviteit

Passiviteit (apathy): vergelijk het met een staat van onverschilligheid en gebrek aan interesse.

Verveling

Verveling (boredom): geen interesse in omgeving, saai, vermoeid.

Ontspanning

Ontspanning (relaxation): kalm of de afwezigheid van opwinding.

Piekeren

Door te piekeren (worry) gaat aandacht naar negativiteit; (ingebeelde) problemen worden groter en oplossingen lijken niet voorhanden.

Beheersing

Beheersing (control): door goede oefening worden vaardigheden automatismen, met als gevaar dat het vaardigheidsniveau hoger is dan de uitdaging om een bepaalde taak uit te voeren.

Angst

Door angst (anxiety) kan men volledig blokkeren en stagneren.

Opwinding

Door verhoogde prikkels (arousel) reageert men alerter op omgeving.

Vloeiend vermogen

Vloeiend vermogen (flow): mentale toestand waarbij men zich volledig focust op de activiteit of taak, waardoor deze met succes wordt uitgevoerd.

Nu is het jouw beurt!

 

Multifocus:

De kracht van verbinding

Wat denk jij? 

Herken jij flow en pas jij dit toe in de opvoeding en omgang met jouw hond?

Herken je het bovenstaande of heb je nog aanvullingen?

Wat zijn volgens jou succes-criteria voor het ervaren van flow samen met jouw hond?

 

Join

Werk je met mij?